http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/

21 Temmuz 2014 Pazartesi

AŞIK BEHLÜL ALİ


DOĞUMU: 1881 Yılında Maraş İlinin,  Elbistan İlçesine bağlı  Izgın Köyünde doğdu. Küçük yaşlarda başladığı aşıklığı ölümüne dek sürdürdü.

ÖĞRENİMİ:  Gençlik yıllarında bir süre medrese eğitimi gördü. Ancak çeşitli nedenlerle tamamlayamadı.

DEDELERİNİ TAKİP ETTİ: Karac’oğlan, Hezari, Şazi ve Şirazi’vari  şiirler yazan Aşık Behlül Ali, halkın geleneğinden kopmadı.  Elbistan ve Maraş yöresinde birçok şiiri türküleştirilen ozanın, birçok şiiri de yörede ağızdan ağza geçerek bugüne ulaştı.

GÜLLÜ FADİME: Ozanın elimize ulaşan, "Aşık Behlül ilen Güllü Fadime'nin Türküsü" adını verdiği elyazması şiir defterinden  ozana ilişkin bilgilere ulaşmak kabildir.

ÖLÜMÜ: 1956

ESERİ
a. "Aşık Behlül ilen Güllü Fadime'nin Türküsü" adını taşıyan ozanın elyazması defter,
b. Aşık Behlül Ali’nin hayatı ve şiirlerini içeren 232 sayfalık kitap, araştırmacı yazar Ali Karaçalı tarafından yayına hazırlandı ve TDK tarafından yayınlandı.

--------------------------------------------------------------

şiirinden örnekler

1.

Geldim

Büsbütün şavkın da tutmuş alemi
Parlıyor cemalin nur diye geldim
Ağılı hançeri vurdun sineme
Dertliyim hallerim sor diye geldim

Görmesin gözlerim ezel ben ölem
Sakınırım sana erişir âlem
Boyun usul boylu kaşların kalem
Saçından iki tel ver diye geldim

İçerimde yanar ateşin ördün
Hergiz iflah etmez şu beni derdin
Hey kız kerem eyle kolumu kırdın
Kırıldı kollarım sar diye geldim

Eydür Behlül Ali’m ecelin yakın
Atılma her yere sen seni sakın
Yedim şu feleğin ağılı okun
Derdimin ilacı var diye geldim

----

Gelir Gider

Gam kasavet çekme hey kömür gözlüm
Yiğidin başına iş gelir gider
Genç yaşında güzel seven yiğidin
Sinesinde yâre baş gelir gider

Nice diyem başa gelen halleri
Kömür gözlüm gel güldürme elleri
Hele bir parça da bekle yolları
Salarım selamın kuş gelir gider

Şifa olsun yediceğin yoğurtlar
Izgın’ın kenarı sıra söğütler
Aklı da olmayan babayiğitler
Yalancı dünyaya boş gelir gider

Behlül Ali’m der ki yoldaş yarenler
Azgın yaralarım yok mu saranlar
Olura olmaza sırrın verenler
Şu yalan dünyaya caş gelir gider

Ozan Virani'nin torunudur.

-----------------------------------------------------------------

Hiç yorum yok: