http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/

16 Temmuz 2014 Çarşamba

KUL HASAN


Halk Ozanı.
Asıl adı:  Hasan Gören’dir.


DOĞUMU:  Kul Hasan, Maraş’ın Afşin İlçesinin Emirilyas köyünde 1933 yılında doğdu.
SOYU: Köyün beş kabilesinden biri olan Fetilleler (Köyün tek Alevi kabilesi) kabilesindendir.

AİLE: Baba Hamit yoksuldur. Ağanın toprağını eker biçer, üçte bir mahsulle geçinir. Kul Hasan aileye üç kız kardeşten sonra dâhil olur. Ve kısa zamanda ailenin baş tacı edilir. Tek erkek evlat olduğundan ayrıcalıklıdır. Kendi deyimi ile “haylaz” bir çocuktur.

ÖĞRENİMİ: İlkokulu köyünde 3. Sınıfa kadar okudu.

EDEBİ HAYATI: Şiir yazmayı ve saz çalmayı belirli bir ustadan öğrenmedi. Köyüne gelen Acaşarlı Seyit Hüseyin Dede, Zeynel Dede, Şükrü Dede ve Elbistan’ın Kantarma Köyünden Tecim Dede gibi Alevî dedelerden çok şeyler öğrendi.
Bununla beraber halkın gönlünde yatan ozanlardan (Pir Sultan’dan, Şah Hatayi’den, Seyit Nesimi’den)  şiirler öğrendi.
Âşık Davut Sularî, Âşık Veysel, Âşık İhsanî, Âşık Mahsunî Şerif, Âşık Hüseyin Çırakman, Âşık Osman Dağlı, Âşık Mechulî gibi âşıklarla Anadolu  konserlerinde  beraber oldu.

ŞİİRLERİ:  Kervan Dergisi, PSAKD Dergisi, Dost Dost Dergisi, Hacı Bektaş Veli Kültür Araştırma Derneği Dergisi, Halk Ozanları Vakfı Dergisi, Halk Ozanları Derneğinin Antolojisi, Halk Ozanlarının Sesi Dergisi, Yenigün gazetesi, Atatürkçü Düşünce Derneği Bültenleri ve Serçeşme Dergisinde yayınlandı.

GURBET:  1960 yılında köyden ayrılır. Önce Mersin’e, oradan da Silifke’ye yerleşir.  Aradığını buralar da bulamayan Kul Hasan,  Ankara’ya yerleşerek yeni arayışlara girer.

SİYTASİ HAYATI:  Türkiye İşçi Partisi mensupları onu  Ankara Devlet Tiyatrosunda gece bekçisi yapmak üzere  işe yerleştirir.

MAHKEME: Yazdığı şiirlerden dolayı davalar açılır, yargılanır. Beraat etmesine karşın dokuz yıl çalıştığı işyerinden işten çıkartılır.

Vedat Dalokay’ın  zamanında Ankara Büyükşehir Belediyesinde işe alınır. Emekli olana kadar burada çalışır.


AŞIK VEYSEL ROLÜ:  2001 Yılında Danimarka, Türkiye ve İzlanda’nın ortak yapımı olan  “Gönlümdeki Köşk Olmasa adlı filmde Âşık Veysel rolünü oynadı.

MEDENİ HALİ: Dört çocuk ve 20 kadar torun sahibi olan Âşık Kul Hasan’ın çocuklarından,  Hamdullah, Kaygusuz ve Gül ile torunlarından Eylem ve Hatice çalıp söylemektedirler.

ÖLÜMÜ: Âşık Kul Hasan, Ankara’da, 2010 yılında,  77 yaşında öldü.

ESERLERİ
1. Âşıklar Bahçesi,
2. 20. Yüzyıl İnsanlarıyız,
adlarında iki kitabı vardır.

“Bana Bana” adlı ilk kasetini 1994 yılında, Can Dost Müzik etiketiyle yayınlandı. İkinci kaseti “Yana Yana” Ada Müzik tarafından 1995 yılında yayınlandı.


-------------------------------


Şiirleri

1.

DERTLİ

Benim benden dertli bir meleğim var
Melek benden dertli ben de melekten
Kırk beş yıldır can yoldaşım sadık yar
Melek benden dertli ben de melekten

Melek bana niyaz verdi  naz verdi
Çiçek verdi bahar verdi yaz verdi
Anne oldu dört oğlan dört kız verdi
Melek benden dertli ben de melekten

Meleğim can verdi canımı aldı
Ağlarsam ağladı gülersem güldü
Benim her derdimin ortağı oldu
Melek benden dertli ben de melekten

Kul Hasan’ım her can melek olamaz
Her melek can verip canım alamaz
Melek bensiz ben meleksiz olamaz
Melek benden dertli ben de melekten

------
 2.

ayrılma

Niyaz kıl didara dönme duvara
Âşık ol sadık ol yüzden ayrılma
İblise uyarsan yanarsın nara
Muhabbetli gerçek özden ayrılma

Enel hakkı hak bil niyaz kıl görüş
Zalime düşman ol mazlumla barış
Ecelin yetmeden gerçeğe eriş
Yürü pire giden izden ayrılma

Niyaz kıl sev Hacı Bektaş Veli’yi
Eriş gerçeklere tanı Ali’yi
Leyla Mecnun gibi sev sevgiliyi
Zatı sıfatın bil gözden ayrılma

Ermiş insan kâmil gerçek baş olur
Lal-ü gevher muhabbeti hoş olur
İmansız münkirin kalbi kış olur
Her zaman bahardan yazdan ayrılma

Ayıkıp gafletten aç can gözünü
İnan gerçeklerden dönme yüzünü
Muhammet Ali’ye bağla özünü
İkrardan niyazdan nazdan ayrılma

Rahmani rahim hak âdeme niyaz
Zati sıfatını ne bilsin yobaz
Esas iki rekât gece hak namaz
Can aşkın sazın çal sazdan ayrılma

Âşık Kul Hasan’ım selati daim
Ne bilsin selati daimi hain
İkrarsızı gerçek insan sanmayın
Muhabbetli gerçek sözden ayrılma

8 Kasım 1993, Londra

-----

3.

bana

Senden ayrılalı hiç yüzüm gülmez
Sensiz dünya hayal düş gelir bana
Çiçekler açılsa gönlüm açılmaz
Sensiz yaz ayları kış gelir bana

Hasret bitip didarına erince
Gonca gülüm gül cemalin görünce
Leblerinden aşk badesin alınca
Aşk muhabbet sevgi coş gelir bana

Gönlüm alçak yükseklerden uçamam
Ağyarın elinden bade içemem
Âlem bir yan olsa senden geçemem
Sevdan cümlesinden baş gelir bana

Kul Hasan’ım her güzele aldanmam
Gerçek güzel görmeyince inanmam
Cennet huri gılman verseler almam
Sensiz dünya ahret boş gelir bana

-----

4.

Sonra  

Çiçekli yaz bahar gelse bana ne
Nidem benim gülüm solduktan sonra
Benim için dünya bir çilehane
Hasret kıyamete kaldıktan sonra

Kahpe felek bu mu idi dileğim
Ömür boyu yaşam boyu çileyim
Bana gül diyorlar nasıl güleyim
Dost ağlayıp düşman güldükten sonra

Aşığım ya her güzele dost demem
Bülbülüm gül ağlamazsa gam yemem
Cennet huri gılman verse istemem
Ben o dosttan ayrı kaldıktan sonra

Kul Hasan’ım ahım yerde kalmasın
İkrarsız pirsizin yüzü gülmesin
Vefasız yar mezarıma gelmesin
Boşa ağlamasın öldükten sonra 


----------------------------------------------------------------

Hiç yorum yok: