http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/

21 Ekim 2014 Salı

LÂMİ


KİMDİR
1.   İlim adamı - Şeriat İlmi Bilgini - Fıkıh Profesörü - Şeriat Hukukçusu.
2.   Divan Ozanı.

DOĞUMU: Elbistan’da 1826’da doğdu.

Asıl Adı:  Ahmed’dir.

SOYU: Babası o dönemin bilginlerinden Hacı Mustafa Efendi’dir.

ÖĞRENİMİ: Henüz yedi yaşında iken İlmihal, Kaside-i Bürde, Pend-i Atar okudu, Kuran-ı Kerim’i hıfzetti. Medrese eğitimi alarak hocası Osman Efendi’den Arapça, Farsça, Edebiyat, Mantık ve Riyaziye okudu. Şiirler yazdı.
·       1845’de Urfa’ya giderek Sakıp Efendi’ye intisap etti. İyi bir hatip olarak eğitim hizmetlerinde bulundu. Halk arasında “Sarı Vaiz” adıyla anıldı.
·       Ömrünün sonuna kadar Urfa’da kaldı.

ÖLÜMÜ: 1888’de vefat etti.

MEZARI: Mezarı Urfa’da Mevlid-i Halil mezarlığındadır. Mezar taşında;

el-Âlimü’l-fadıl ve vahidü’l-asr ve feridü’d-dehr es-Seyyid Ahled Lâmiî b. Mustafa Elbistân” kaydı bulunmaktadır.

Âlimü’l-fadıl: Erdemli Bilgin.
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât: Kadı ve kadı  vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak 1853 Yılında açıldı. 1884 Yılında Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi. 1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül Kudât yapıldı.

Şehadetnâme / İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini bitirenlere verilen belge, diploma yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere: Bir iş için izin verildiğini bildiren resmî kâğıt

Mükevvenat: Yaratıkların hepsi.


Mevleviyyet : 1. Bilgelik  2. Müderrislikten sonra gelen ilmiye sınıfından oluş. 3. Eyâlet kadılığı; yani, bir eyâletin bütün hukuki ve kazai işlerine bilfiil bakan kadı. "Mevâli" de denir.
Gizem: Sır / bilinmeyen şeyler, esrarengizlik
Gizem: 1. Duyuları aşan; usumuzun doğal durumunda varoluşu ve özü bize kapalı, saklı kalan şey. 2. Doğaüstü inanç doğruları. 3.Sır, gizli tutulan şey. Açıklanamayan ya da çözülemeyen şey. Aklın erişemediği, açıklanmayan veya çözülemeyen şey.
Gizemcilik (nedir ne demek)
1.    Aklın yetmediği alanlarda ve özellikle Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya bir irade zorlayışıyla ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi, mistisizm.

2.    Tinsel tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan, gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal sezgi yoliyle, algılanamayan doğaüstü gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü kavramak ve eylemlerini bu güce göre düzenlemek için gerçekliğin üstüne yükselme eğilimi.


Hiç yorum yok: